PIEMONTE

Le Langhe

SETMANA SANTA 2005

INTRODUCCIÓ

Piemonte, és una de les múltiples fantàstiques regions italianes en les quals cada racó és interessant i que 5 dies no dónen per poder abastar el que ens agradaria. Tenint en compte la limitació del temps, i la nostra passió pel bon vi, vam decidir enfatitzar el nostre viatge per l’enogastronomia, i sobretot per la zona vitivinocola més coneguda del Piemonte, le Langhe.

Le Langhe és coneguda pels seus vins, pels seus paissatges i especialment durant una setmana de febrer, il tartuffo (la trufa) prèn el protagonisme de la gastronomia mundial. Aquest tubèrcul deliciós (i molt car) és present a molts plats típics de la zona. La gent del Piemonte està disposada a pagar fins a 10.000 euros per un gos ensinistrat en trobar el tubèrcul sota terra. A més guarden gelosament en secret el lloc precís on vàren trobar-ne l’any anterior, ja que és molt possible que en torni a sortir en el següent.

A més com a terra rica en bons vins, formatges i embotits excepcionals, les botigues de delicatessen, són presents a tots els pobles i recons de le Langhe. En elles hi podem trobar un surtit que ens semblarà inacabable de denominacions, elaboracions i sabors en definitiva. Tot i que som païssos veïns i mediterranis, i que ens pugui semblar que són gatronomies similars, els sabors del Piemonte sorprenen per varietat i qualitat.

S’ha de tenir en compte l’època de l’any en que es viatja, és a dir, com que estem en una zona de vins, això vol dir que el paissatge seguirà les pautes de la vinya, a l’estiu florides i verda i a l’hivern i primavera paissatges pelats i vinyes buides.

Informació general: www.langhe.net

FITXA TÈCNICA DEL VIATGE

Data

Del 24 al 28 març 2005, setmana santa.

Diners

Lògicament com que només som fora 5 dies i per Itàlia on tot és molt semblant a Barcelona, ens emportem diners en efectiu i la tarjeta visa. No necessitem ni pensar en xecs de viatge ni altres temes similars.

Despeses del viatge per persona

+  197 €         (Avió)

+  159 €         (Transports: cotxe de lloguer, betzina i peatges, total 318 €)

+ 190 €          (Hotel, total 380 €)

+   89 €           (Alimentació)

+   45 €           (Souvenirs i varis)

+   10 €           (Entrades)

= 690 €          Total

Pressupost diari: 138 €

Transport

Per arribar al Piemonte, triem volar amb Iberia amb el vol que surt a les 7,50 del mati i arriba a les 9,20 a Torino. La tornada és a les 20,30. Paguem 197 euros.

Lògicament el més pràctic per a desplaçar-se per una zona muntanyosa és llogar un cotxe. Compte amb els lloguers de quilometratge limitat (p. ex. 700 qm.), vàrem fer quasi 1.000 qm., i la majoria per sinuoses carreteres comarcals o simplement camins estrets una mica esfaltats. És una mitjana de 200 qm. diaris però que valen la pena, no hi ha altre forma millor de gaudir del paissatge (sobretot pel que va d’acompanyant).

També existeix una bona xarxa d’autobusos interurbans i també alguns trens que connecten les ciutats més grans, però el que recomanem per aquest tipus de viatge és llogar un cotxe.

A l’arribada a l’aeroport de Torino anem a comparar preus per a llogar un cotxe i ens decidim per fer-ho a E@asy Car. Els cotxe més petit (Fiat Uno, Daewoo Matiz, Smart Fortwo) costa 42 € per dia, un cotxe “superior” costa 47 € al dia i és el que lloguem: un Mitsubishi Colt Diesel (per 5 euros al dia de més ens compensava un monovolum de gama petita, per espai i per seguretat).

Web de l’aeroport on trobem tots els enllaços a les empreses de lloguer de cotxes: http://www.aeroportoditorino.it/IT/voli/default.php

Gastronomia

Recomanem viatjar al Piemonte sense complexos i poder disfrutar plenament de les delicies gastronòmiques que ens ofereixen.

Com a primers plats destaquen els agnolotti, que és una pasta i els Tajatin que vénen a ser com uns espaghettis, i lògicament els risotto.

De segon no es troba peix, si es vol peix no s’ha d’anar al Piemonte. Le Langhe és terra de carns bovines fantàstiques. Curiosament el poble de Cherasco és conegut pels seus cargols (immensos), és el plat típic d’allà i es cuinen de les maneres més inimaginables.

Com a postres destaquen els torrons, tot tipus de pastissos d’avellanes, els amaretti i com a tota Itàlia el zabaione, tiramisú (no va ser fàcil de trobar).

Destaquen els formatges dels que destaquem 9 amb Denominació d’orígen, entre ells la toma piemontesa, el raschera, el robbiola de Roccaverano...

El concepte de l’slow food neix a Bra, neix en contraposició al fast food, i reivindica el plaer de disfrutar de la gastronomia, dels menjars tradicionals i amb tranquil.litat

Resumint, tot és deliciós

NOTA

Donat la característica del viatge de durada curta i amb cotxe, farem una petita descripció de l’itinerari seguit, sense que hagi de tenir un ordre concret.

Recomanem seguir les carreteres i aturar-se on es vingui de gust.

CIUTATS I POBLES VISITATS

La Morra

Barolo

Barbaresco

Pollenzo (Universitá della gastronomia)

Cortemilia

Serralunga d’Alba

Monforte d’Alba

HOTELS

Tenint en compte els nostres objectius de disfrutar de les bondats de la terra, vam buscar un hotel rural, Agriturismo, enmig de les vinyes, on puguem estar tranquils i gaudir el paissatge quan obrim les finestres al mati.

D’agriturismes n’hi ha moltíssims, recomanem:

Cascina Barác

www.barac.it

95 euros la doble.

Enmig de les vinyes, a uns 5 kms. d’Alba, aspecte molt cuidat i un buffet d’esmorzar inolvidable.

La cascina està regentada per Albino Bonelli, i també produeixen vins de bona qualitat

Tenuta del Barone

Preciós, però a uns 30 kms d’Alba després de mils de curves. Si hi voleu anar heu de tenir en compte les curves.

www.tenutadelbarone.com

60 euros la doble

Un agriturisme més senzill és la Loncanda del Barbaresco, a 8 kms d’Alba

www.locandadelbarbaresco.it

45  euros la doble, sense tele

RESTAURANTS

Recomanem tots els restaurants on vam anar i cal destacar que bàsicament vam anar a osteries, doncs la teoria és que a les osteries es menja plats tradicionals en un ambient més casolà.

Trattoria del Risorgimento

Tel. 0173- 50190

Osteria L’oca Giuliva

Via Tagliaferro 31/33

14054 Castagnole delle Lanze (AT)

Tel. 0141-877933

Tel. 0173-441647

Trattoria Langhet

Via Cane Guido 31

12055 Fraz. Valle Talloria Diano d’Alba (CN)

Tel. 0173-231751

12064 La Morra (CN)

www.baroloferrero.com

Tel. 0173-50691

Hi ha mils de bodegues per les carreteres, i la tria d’aquestes ha estat aleatòria. Ens van oferir tast de vins a totes, i a part es pot comprar el vi directament.